لایه برداری پوست صورت
چگونه از پوست لایه برداری کنیم؟

همه آنچه را که باید درباره لایه برداری از پوست بدانیم

بسیاری از پزشکان، اولین گام رفع مشکلات پوستی را لایه برداری میدانند. در مطالب پیشین، به خواص لایه برداری برای پوست اشاره کردیم. لایه برداری مانند شمشیر دو لبه است که اگر اصول آن را بدانیم و درست انجام دهیم، مزایای زیادی برای پوستمان دارد ولی اگر درست انجام ندهیم، آسیب دو چندان به پوست وارد می شود.

این کار مزایای زیادی دارد و در رژیم درمانی بسیاری از مشکلات پوستی قرار دارد. در این مطلب به روشهای صحیح لایه برداری، مزایای آن و مراقبت های آن اشاره میکنیم. اگر قصد لایه برداری ملایم یا تهاجمی از پوستتان را دارید، این مطلب را با دقت بخوانید و به نکات آن توجه کنید.

لایه برداری از پوست

لایه برداری از پوست چه مزایایی دارد؟

لایه برداری مزایای بسیاری برای پوست دارد به شرطی که درست انجام شود و مراقبت های بعد از آن رعایت شود. در اینجا به برخی از کاربردهای لایه برداری اشاره میکنیم:

1- رطوبت رسانی به پوست

لایه برداری سبب حذف سلولهای مرده و ناسالم لایه شاخی پوست می شود و پوست را وادار به ساخت سلولهای جدید و تامین و حفظ رطوبت پوست می کند.

2- جذب بهتر مواد مغذی

لایه برداری سلولهای مرده پوست را میزداید و پوست را آماده میکند که مواد مغذی را از راه مصرف موضعی کرمها، بیشتر و کاملتر جذب کند. در طول مدت لایه برداری و مدتی بعد از آن، تمامی ترکیبات مفیدی که در کرمها وجود دارد، براحتی جذب پوست می شوند و پوست با تامین آنها سرحال و شاداب می شود.

3- گام اول برای درمان لک

لایه برداری در رژیم درمان لکهای پوستی قرار دارد. اولین گام حذف سلولهای لایه شاخی دارای لک است که لایه بردار آن را انجام میدهد. اکثر کرمهای ضدلک حاوی لایه بردار هستند تا اثربخشی آنها بالاتر رود.

4- حذف جوشهای سرسیا

لایه برداری به حذف جوشهای سرسیاه غیرالتهابی کمک میکند و اولین راه درمان پیشنهادی پزشکان برای این نوع جوش است.

5- پاکسازی کامل پوست

پاکسازی پوست یکی از اصول پایه ای داشتن پوستی سالم و زیباست که می بایست هر سال انجام شود. لایه برداری به پاکسازی عمقی پوست کمک میکند.

لایه برداری پوست صورت

لایه برداری پوست چگونه انجام می شود؟

لایه برداری بر اساس شدت لایه برداری به سه روش انجام می شود:

1- استفاده از اسکراب

این نوع لایه برداری بسیار ملایم است.  اسکراب ها حاوي دانه های فيزيكي ملايم، مانند دانه هاي جوجوبا ميباشند. قبلا در مقاله ای توضیح دادیم که بهترین زمان استفاده و روش استفاده از اسکراب ها چگونه است.

2- لايه بردارهای اسید میوه

محصولات AHA که در داروخانه ها بفروش می رسد، نوعی لايه بردار شيميايي هستند كه اتصال بين سلولهاي سطحي مرده را از بين ميبرد. مواد تشكيل دهنده این نوع  لايه بردار های اسيدهاي گليكوليك و ساليسيليك ميباشد.

این نوع لایه برداری، از اسکراب قویتر است. استفاده از محصولات حاوی اسیدهای میوه AHA در منزل به راحتی میسر است و موجب حفظ رطوبت پوست می شود.

3- لایه برداری کلینیکال

شما می توانید لایه برداری را در مطب پزشک انجام دهید. لایه برداری کلینیکال یا بصورت میکرودرم یا بصورت لایه برداری با اسید میوه قوی توسط پزشک انجام می شود. از انجاییکه این نوع لایه برداری قویتر از دو نوع دیگری که در بالا ذکر شده است، می باشد، بهتر است در فصل پاییز  و زمستان انجام دهید.

 مراقبت های لایه برداری از پوست

در طول دوره لایه برداری و مدتی پس از آن، پوست لایه محافظتی خود را از دست داده است و بسیار آسیب پذیر است. بنابراین در این دوره باید از آفتاب به شدت پرهیز کنید. استفاده از ضدآفتابهای متناسب با نوع پوستتان بهترین گرینه برای محافظت از آفتاب است.

اگر لایه برداری کلینیکال در مطب پزشک انجام میدهید، تا مدتی از کرمهای ضدآفتاب رنگی استفاده نکنید.