چه زمانی باید شروع به استفاده از محصولات ضد پیری کرد؟

در این مقاله به سوالات زیر پاسخ می دهیم:

اولین علائم پیری پوست چیست و چه زمانی ظاهر می شوند؟

روند پیری پوست چگونه اتفاق می افتد؟

چه عواملی باعث ظهور اولین علائم پیری پوست می شوند؟

چگونه می توان پوست را جوان تر جلوه داد؟

پیری پوست یک فرایند بیولوژیکی اجتناب ناپذیر است. با این وجود، سبک زندگی و مراقبت های پوستی زودهنگام، از پیری زودرس جلوگیری کرده و علائم بارز پیری پوست را کاهش می دهد و یا به تاخیر می اندازد.

اولین علائم پیری پوست چیست و چه زمانی ظاهر می شوند؟

پیری پوست سه نشانه اصلی دارد که هر کدام از این نشانه ها، پوست را به شکلی متفاوت تحت تأثیر قرار می دهند:

  • چین و چروک

قابل توجه ترین علائم پیری پوست، خطوط ریز و چین و چروک های ظریف می باشد. چین و چروک های کوچک و کم عمق که به خطوط خنده معروف هستند، در گوشه های بیرونی چشم قابل مشاهده می باشند. اخم کردن می تواند بین ابروها خطوط عمودی ایجاد کند.

چین و چروک های ظریف، در اواسط 30 سالگی ظاهر می شوند، با این وجود زمان مشاهده این چین و چروک ها، از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به ژنتیک و سبک زندگی بستگی دارد.

چین و چروک های کم عمق تنها هنگامی که حالات صورت خود را تغییر می دهیم، قابل مشاهده می شوند و به عنوان چین و چروک پویا شناخته می شوند. با افزایش سن، چین و چروک ها برجسته تر می شوند، به صورتی که حتی اگر حالات صورت ثابت باشند، نیز قابل تشخیص می باشند و تحت عنوان چین و چروک های دائمی یا ایستا نامیده می شوند.

  • افتادگی پوست صورت

افتادگی و شل شدن پوست صورت، به تدریج در 30سالگی رخ می دهد و با ظاهر شدن خط خنده، خط کنار چانه و به تدریج آویزان شدن پوست در کناره های فک پایین خود را نشان می دهد.

  • از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست و چروک های عمیق

با گذشت زمان، ساختار پوست ضعیف شده و پوست خاصیت ارتجاعی و استحکام خود را از دست می دهد. پوست خشک می شود و درخشندگی پوست از بین می رود. این تغییرات در افراد در سنین مختلف قابل مشاهده است، اما بیشتر در افراد بالای 50 سال مشاهده می شود.

روند پیری پوست چگونه اتفاق می افتد؟

پیری پوست در هر لایه ای از سطح  پوست اتفاق بیفتد، خود را روی سطح پوست نشان می دهد.

پوست از سه لایه مختلف تشکیل شده است. اپیدرم، پوستی و زیر پوستی

  • لایه های اپیدرم (روپوست)

تغییرات در لایه های اپیدرمال، شامل از بین رفتن اسید هیالورونیک، کند شدن گردش خون و کاهش تولید سبوم می باشد. این تغییرات باعث زبری و خشکی بیشتر پوست می شود. همچنین، لایه اپیدرم در برابر اشعه خورشید حساس تر می شود و توانایی پوست برای بهبودی کاهش می یابد که این امر منجر به افزایش عفونت های پوستی به همراه ترمیم کندتر زخم ها می شود.

  • لایه های پوستی (درم)

از حدود 25 سالگی، کلاژن که یکی از بلوک های ساختاری پوست می باشد، هر ساله 1٪ کاهش می یابد. همراه با کاهش کلاژن، سطح الاستین افت می کند و گردش خون به سطح پوست کاهش می یابد. این تغییرات باعث می شود خاصیت ارتجاعی پوست کاهش پیدا کند و احتمال ظهور خطوط ریز و چین و چروک ها افزایش یابد. پوست همچنین ضعیف تر می شود و بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرد. کاهش گردش خون به معنای انتقال مواد غذایی و اکسیژن کمتری به سطح پوست است که منجر به کاهش درخشندگی پوست می شود.

  • لایه های زیر پوست

در لایه های عمیق تر پوست، قابل توجه ترین تغییرات، کاهش اندازه و تعداد سلولهای لیپیدی در لایه چربی است. این امر باعث افتادگی پوست و از بین رفتن حجم آن می شود و می تواند منجر به چین و چروک های عمیق و تورفتگی گونه ها شود.

چه عواملی باعث ظهور اولین علائم پیری پوست می شود؟

چندین عامل داخلی و خارجی وجود دارد که باعث از بین رفتن درخشندگی پوست می شوند و بر سرعت و شدت روند پیری پوست تأثیر می گذارند.

عوامل داخلی مؤثر در بروزعلائم پیری پوست چیست؟

ژنتیک در پیری پوست نقش اساسی دارد. فنوتیپ و نوع پوست، سرعت پیر شدن بیولوژیکی پوست را تعیین می کند. پیری بیولوژیکی پوست اصطلاحی است که برای توصیف روند طبیعی پیری پوست به کار برده می شود. به عنوان مثال، پوست بور نسبت به پوست تیره، علائم پیری را سریع تر نشان می دهد، زیرا در برابر اشعه ماوراء بنفش از محافظت کمتری برخوردار می باشد. همچنین پوست حساس نسبت به پوستی که حساسیت کمتری دارد، بیشتر مستعد ابتلا به چین و چروک زودرس می باشد.

عوامل بیرونی مؤثر در بروز علائم پیری پوست چیست؟

در حالی که ما نمی توانیم ژن های خود را تغییر دهیم، می توانیم بر عوامل بیرونی موثر در پیری، تأثیر بگذاریم .

 در شرایط عادی، رادیکال های آزاد توسط آنتی اکسیدان های موجود در پوست گرفتار و خنثی می شوند. با گذشت زمان، توانایی پوست برای غیر فعال کردن آن ها کاهش می یابد. رادیکال های آزاد با آسیب رساندن به ساختار سلول های پوستی و شکستن اجزای پوستی مانند هیالورونیک اسید، کلاژن و الاستین باعث پیری زودرس پوست می شوند.چه زمانی باید شروع به استفاده از محصولات ضد پیری

عوامل بیرونی مانند خورشید، آلودگی، سیگار کشیدن، برخی از داروها، رژیم غذایی و سبک زندگی، عوامل شناخته شده ای هستند که باعث ایجاد رادیکالهای آزاد و استرس اکسیداتیو در پوست می شوند. استرس اکسیداتیو باعث پیری زودرس پوست می شود، به این معنی که سریع تر از آنچه انتظار می رود علائم پیری را در پوست ایجاد می کند.

برای جلوگیری از پیری پوست چکار کنیم؟

مراقبت روزانه از پوست به شما کمک می کند تا از پیری زودرس جلوگیری کرده و نشانه های پیری را روی پوست صورت به تأخیر بیاندازید. برای جلوگیری از پیری زودرس پوست رعایت برخی نکات ضروری می باشد.

  • سبک زندگی خود را تغییر دهید:

یک رژیم غذایی سالم و متعادل و سرشار از آنتی اکسیدان ها، به پوست برای مقابله با آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند. برای داشتن پوست سالم ، مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه در رژیم غذایی خود بگنجانید، مصرف سیگار را قطع کنید، ورزش کنید و شب ها خوب بخوابید.

  • از پاک کننده ملایم استفاده کنید:

جهت پاکسازی پوست از لوازم آرایشی، آلاینده ها و باکتری ها از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید. پاک کننده های با pH بالا مانند صابون های طبیعی، می توانند پوست را در معرض تحریک و عفونت قرار دهند. پاک کننده های با pH پایین، برای حفظ چربی طبیعی پوست و محافظت از پوست در برابر کم آبی و آسیب ضروری می باشد.

  • از سرم های ضد پیری غافل نشوید:

به طور کلی، سرم ها نسبت به کرم ها حاوی غلظت بیشتری از مواد فعال می باشند. سرم خاویار لابراتوار نلا از بهترین نوع خاویار ایرانی تهیه شده و با توجه به نقش خاویار در بازسازی سلول های پوستی و به تعویق انداختن روند پیری پوست، این سرم به عنوان یک محصول ضد پیری محبوب به بازار عرضه شده است

  • از یک مرطوب کننده مناسب بهره ببرید:

کاهش تولید سبوم پوست با افزایش سن، از یک سو احتمال ابتلا به آکنه را کاهش می دهد و از سوی دیگر باعث خشکی پوست می شود که یکی از دلایل عمده ظهور خطوط ریز و چین و چروک ها می باشد. در نتیجه استفاده از یک مرطوب کننده مناسب، خشکی پوست کاهش می یابد و فرایند پیری پوست به تاخیر می افتد.

  • استفاده از ضد آفتاب را فراموش نکنید:

پوست تا حدودی توانایی محافظت در برابر آفتاب را دارد، اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب، می تواند منجر به آفتاب سوختگی، پیری پوست و در بدترین حالت، سرطان پوست شود.

پرتوهای UV خورشید با شکستن کلاژن و الاستین، منجر به نازک تر شدن پوست و بروز چین و چروک می شوند. محافظت از پوست در برابر آفتاب، یکی از راه های مطمئن برای جوان نگه داشتن پوست می باشد.

یک روش برای محافظت از پوست در برابر اثرات مخرب خورشید، استفاده از ضد آفتاب با SPF مناسب خواهد بود. استفاده روزانه از یک ضد آفتاب با طیف گسترده می تواند از ایجاد لک های پوستی جلوگیری کند، بافت پوست را بهبود بخشیده و چین و چروک ها را کاهش دهد. مطمئن نیستید کدام ضد آفتاب را بخرید؟ با ویژگی های یک ضد آفتاب خوب آشنا شوید.

  • مراقب بقیه قسمت های بدن باشید:

به غیر از صورت، برخی قسمت های بدن نظیر گردن، قفسه سینه و دست ها نیز در معرض آفتاب قرار دارند و آثار پیری پوست را نشان می دهند. از مراقبت های پوستی این نواحی بدن غافل نشوید و با جلوگیری از پیری پوست دست و گردن، ظاهری جوان داشته باشید.

سرم ضد چروک و کلاژن ساز