اگر بیماری تنفسی دارید، چگونه سیگار را ترک کنید؟
اگر بیماری تنفسی دارید، چگونه سیگار را ترک کنید؟

 

 اگر بیماری تنفسی دارید، چگونه سیگار را ترک کنید؟
بیشتر افراد به خوبی می دانند که سیگار کشیدن چه اثرات بدی بر ریه ها و سلامت عمومی بدن دارد. اما اگر سیگار می کشید و دچار بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) هستید، ممکن است بگویید که ریه های من که بیمار است، پس چرا باید سیگار را ترک کنم؟
اما باید گفت هیچ چیزی مانند ترک سیگار نمی تواند موجب کند شدن علائم COPD شود. سیگار کشیدن باعث عود و یا تشدید علائم این بیماری می گردد.در برخی بیماران دچار COPD، عود ناگهانی علائم می تواند باعث کاهش دائمی عملکرد ریه ها گردد.

شروع ترک سیگار
برای ایجاد انگیزه برای ترک سیگار، راجع به اثرات مفیدی که ترک سیگار بر بیماری انسداد مزمن ریوی شما خواهد داشت، فکر کنید.بعد از ترک سیگار، تخریب ریه ها آهسته می شود و مژک های درون ریه ها کار پاکسازی سموم را دوباره شروع می کنند.این فرایند موجب می شود که سم ها از بدن بیرون بروند. این سموم باعث کاهش عملکرد تنفسی و تنگی نفس می گردند.سیگار یکی از مهم ترین دلایل بیماری بروز انسداد مزمن ریوی می باشد.

با از بین رفتن این سم ها، حرکت هوا در ریه ها بهتر انجام می شود و با افزایش دسترسی به اکسیژن، فعالیت های روزانه را آسان تر انجام می دهید.زندگی خوشایندتر می شود و به علت داشتن عادات سالم، نیاز به مصرف داروهای کمتری دارید و هزینه های بهداشتی و درمانی کمتری خواهید داشت.

راهکارهای ترک سیگار
– از مشاور و یا گروه حمایت کننده خود کمک بخواهید.
از روش های درمانی برای جایگزینی نیکوتین استفاده کنید و روش های آموزشی برای ترک سیگار را به کار ببندید. همه این روش ها با هم، به شما در ترک سیگار کمک کرده و از دوباره سیگاری شدن شما جلوگیری می کنند.

– به گذشته خود نگاه کنید.
اگر در گذشته شما سعی کردید سیگار را ترک کنید، ولی موفق نشدید، می توانید ببینید چه چیزی باعث شد که در ترک سیگار موفق نباشید. بعد آن چیز را دور بیاندازید.

– یک تاریخ انتخاب کنید.
یک تاریخ برای ترک سیگار انتخاب کنید و مصمم باشید سیگار را در آن تاریخ کنار بگذارید. 2 تا 3 هفته به خودتان اجازه دهید تا آماده شوید و با انگیزه، سیگار را ترک کنید.

– در کارهای روزمره خود تغییراتی بدهید.
بیشتر سیگاری ها دارای یک برنامه منظم و روزانه برای سیگار کشیدن می باشند، برای مثال: آنها در ساعات مخصوصی سیگار می کشند. ساعات سیگار کشیدن خود را تغییر دهید و به سیگار کشیدن فکر نکنید.

– در شیوه های زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید.
با مرتب و روزانه ورزش کردن مثلا پیاده روی در صبح ،مصرف غذاهای سالم ، برنامه منظم برای خوابیدن و استرس کمتر داشتن، احساس بهتری از خودتان خواهید داشت و مصمم به ترک سیگار خواهید بود.
این را بدانید که هر گونه تغییر در زندگی سخت است، اما شما دارای قدرت زیادی هستید و می توانید در نبرد با سیگار موفق شوید و از زندگی با دوستان و اقوام و کودکان خود بیشتر لذت ببرید.

منبع:tebyan.net