جراحی زیبایی بینی , جراحی زیبایی
دلایل گرایش افراد به سمت جراحی های زیبایی چیست؟
حس زیبایی یا سلیقه اشخاص در زیبایی تا حدی جنبه روانشناختی دارد. در واقع تمام اشخاص تمایل به جذابیت دارند تا افراد دیگر به آن ها توجه کنند و به این ترتیب محبّت و حمایت اطرافیان را به خود جلب کنند.

گرایش های افراطی به عمل های زیبایی و خدمات آرایشی، نشانه ای است از تغيير سبک زندگی، زندگی که در آن جسم و ظاهر اشخاص اصالت یافته و روح و باطنشان به فراموشی سپرده شده است.

جراحی های زیبایی اغلب به علت ناخشنودی اشخاص از عیب های جزیی و تخیلی در ظاهرشان انجام می گیرد و معمولاً ریشه در مشکلات روانشناختی دارند. جراحی های زیبایی جراحی هایی هستند که به منظور ایجاد تغيير در ظاهر بدن، در غیاب بیماری، اسیب و جراحت یا زشتی مادرزادی و ارثی صورت میگیرند و می توانند عاملی برای بهبود کیفیت زندگی باشند. امروزه عمل زیبایی به یکی از دغدغه های انسان تبدیل شده است.

جراحی زیبایی بینی , جراحی زیبایی

جراحی زیبایی صورت

عواملی شبیه ناخشنودی از تصویر ذهنی از جسم، اختلال زشتی، عوامل روانشناختی و عوامل اجتماعی و بین فردی مثل ظاهر آزار دهنده از دیدگاه افراد دیگر، سابقه جراحی در خانواده و دوستان، عوامل فرهنگی، تأثیر تبلیغات رسانه ای در تلویزیون، ماهواره، مجله ها، ستاره های سینما، سیستم پزشکی و صنایع زیبایی را بعنوان متغیرهای تأثیرگذار بر این گرایش معرفی نموده اند .

همچنين پژوهش های نشان داده که اشخاص از عمل زیبایی بینی اهداف متعددی را مثل زیباتر کردن شکل بینی، رسیدن به صورتی جذابتر، بهتر شدنوضع ظاهری، کسب موفقیت در تشکیل زندگی زناشویی، کسب کردن اعتماد به نفس بیشتر در برخوردهای اجتماعی، جلب رضایت خانواده و دوستان را دنبال می کنند.

پژوهش ها نشان می دهد متقاضیان عمل زیبایی در قیاس با جمعیت عادی، از عزت نفس پائین تری برخوردارند و در ابعاد روانشناختی از بدن خویش راضی نیستند. همچنین ، ميزان اختلال های روانی از جمله اختلال بدشکلی بدن در اشخاص متقاضي عمل زیبایی در قیاس با جمعیت معمولی بالاتر است.

جراحی زیبایی بینی , جراحی زیبایی

عکس جراحی زیبایی بینی

باید توجه داشت که شرایط روانی سالم هم در ميزان رضایت پس از عمل جراحی زیبایی محوری تعيين کننده است که مهم تر از فن جراحی میباشد. طبق مطالعات و پژوهش های صورت گرفته، افرادی که دارای برخی از حالات روانی مانند افسردگی، استرس و روان پریشیاند و همچنين افردی که از اختالالت روانی مزمن رنج میبرند کاندید مناسبی برای عمل زیبایی نمی باشند، چرا‌که بعد از انجام جراحی زیبایی ، عدم دستیابی به نتیجه موردنظر باعث تشدید این اختلالات میشود.

بعلاوه ، بسياري از متخصصان و پزشکان اعلام نموده اند که هرگونه عمل زیبایی دارای تبعاتی است که در بسياري از موارد جبران ناپذیر هم هست که می توان به اسیب های روحی و روانی و حتی اجتماعی ناشی از جراحی های ناموفق از جمله استرس، وسواس، بدگمانی، ترس از حضور در جمع و گوشه گیری و مشکلات جسمی از جمله عوارض داروهای بی هوشی، کبودی، مشکلات تنفسی، احتیاج به عمل دوباره و غیره اشاره کرد.

جراحی زیبایی بینی , جراحی زیبایی

عمل جراحی زیبایی

جراحی زیبایی، امروزه به پدیده ای رایج تبدیل شده است و گروهی از زنان مدرن جراحی زیبایی را بعنوان قسمتی از زندگی خویش می پذیرند و رغبت به انجام چنين جراحی هایی دارند. هرچند امار دقیقی از جراحی زیبایی در کشور ما دردسترس نیست، ولی بطور کلی ایران یکی از کشورهایی است که ميزان جراحی زیبایی در آن بالا است. در این بین، کشور ما از نظر تعداد جراحی های زیبایی بینی در دنیا مقام نخست را دارد و پایتخت جراحی بینی جهان نامگذاری شده است!

جراحی زیبایی در صورتی که شخص با اشکال جدّي در ظاهر خود مواجه باشد امری توجیه پذیر و حتی ضروری است ولی نگرانی آنجاست که عمل های زیبایی به یک جریان و فرهنگ تبدیل شود.

بدون تردید ارزیابی های روانشناختی به وسیله جراحان قبل از جراحی های عمل زیبایی به منظور غربالگری، میتواند سبب کاهش تعداد جراحی های غیرلازم و افزایش خشنودی از نتیجه جراحی شود.

گردآوری: پومو