برای جلوگیری از ریزش مو چه باید خورد؟



برای جلوگیری از ریزش مو چه باید خورد؟

برای جلوگیری از ریزش مو, جلوگیری ریزش مو, برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد

جلوگیری از ریزش موی سر

 

براي جلوگیری از ریزش مو تلاش کنید در برنامه غذایی خویش از سبزی ها و میوه های تازه به میزان زیاد استفاده کنید. براي جلوگیری از ریزش مو خوردن سبزی هایی چون کرفس، جعفری، کاهو و اسفناج بیش تر توصیه ميشود .

برای” جلوگیری از ریزش مو” چه باید کرد؟

دلایل ریزش مو

استرس

عفونت‌ها یا بیماری‌های قارچی

وراثت

کمبود مواد مغذی

بالا رفتن سن

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)

بارداری

استفاده از ابزار و مواد شیمیایی حالت‌دهنده

تأثیر داروها بر ریزش مو

 

همانطور که در بالا ذکر شد یکی از دلایل ریزش مو کمبود مواد مغذی است که ما در این مقاله درمورد اینکه چه چیزهایی بخوریم تا اینکه از ریزش مو جلوگیری شود صحبت می کنیم.

 

جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که به جرأت میتوان گفت اکثر مردم دنیا با آن روبرو هستند. عوامل زيادي مثل عوامل محیطی، ژنتیکی، هورمونی، بعضی بیماریها مثل اختلال های تیروئید، آنمی( کم خونی) و نوع تغذیه در ریزش مو دخیل است.

 

اهمیت رژیم غذایی را در حفظ سلامتی بدن به خصوص مو، نمی توان نادیده گرفت. تحقيقات گذشته ژاپنی ها پس از جنگ جهانی دوم این امر را تائید می کند؛ چرا که استفاده از رژیم غذایی غربی ها به وسیله ی ژاپنی ها باعث اضافه وزن توام با ریزش مو در اکثر مردم شد.

 

شایع ترین دلیل ریزش مو در زنان کمبودهای غذایی است، برای این که معمولاً براي کاهش وزن خویش رژیم های غیر اصولی را بکار می برند که نتيجه ی آن بروز این مشکل است. همچنين افردی که مواد غذایی حیوانی استفاده نمی کنند و به اصطلاح گیاهخوار هستند، به علت عدم آگاهی کافی در زمينه چگونگی مصرف غذاهای گیاهی، دچار کمبود پروتئین، روی، آهن، اسیدهای آمینه ی ضروری، ویتامین های گروه B و… می گردند..

 

درمان ریزش مو,جلوگیری از ریزش مو,ریزش مو

برای جلوگیری از ریزش مو

 

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟

پروتئین :

می توان گفت مو تقریباً از پروتئین ساخته شده است. مصرف کافی پروتئین براي رشد مو مهم است. تحقیقاتی که روی حیوانات انجام شده است ، نشان داده است که کمبود پروتئین میتواند رشد مو را کاهش دهد و منجر به ریزش مو شود؛ اگرچه که کمبود پروتئین در جوامع امروزی بسیار نادر اتفاق می افتد.

 

در موادی مانند انواع گوشت( مرغ، ماهی و گوشت قرمز)، تخم مرغ ، لبنیات و حبوبات به ميزان زیاد وجود دارد . در مواد نشاسته ای مثل نان، برنج، ماکارونی و سبزی ها نیز به مقدار کمی وجود دارد. اسیدهای آمینه اجزای تشکیل دهنده پروتئین ها هستند که در مواد ذکر شده در بالا وجود دارند.

 

کلسیم و منیزیم :

گروه شیر و لبنیات منابع غنی کلسیم و منیزیم و هم پروتئین هستند. اگر شخصی دچار عدم تحمل لاکتوز( قند موجود در شیر) باشد و از دیگر مشتقات لبنیاتی هم براي تأمين نیازهای بدن خویش استفاده نکند، باید بطور روزانه مکمل کلسیم استفاده کند و مصرف دیگر غذاهای غنی از پروتئین را هم افزایش دهد.

 

ویتامین های گروه B:

ویتامین B براي هموگلوبین سالم که اکسیژن را از طريق گلبول های قرمز خون به پوست سر می رساند، نیاز است. اقسام مختلفی از ویتامین B وجود دارند و بهترین آن ها براي درمان ریزش مو ویتامین B۶، پارا آمینو بنزوئیک اسید، بیوتین و اینوزیتول هستند.

 

براي دریافت ویتامین B میتوانید مصرف مواد غذایی مثل ماهی و غذاهای دریایی، گوشت ماکیان، گوشت قرمز، لوبیا، موز، جو دوسر، تخم مرغ، سیب زمینی و شیر کم یا بدون چربی را در برنامه غذایی خویش جای دهید.

 

بیوتین ویتامینی است که دربسیاری از محصولات آرایشی بعنوان مکمل بهبود دهنده وضعیت مو اضافه ميشود ، زیرا عارضه مشخص کمبود بیوتین، ریزش مو است. منابع غذایی غنی از ویتامین B6 و بیوتین را برایتان ذکرمی کنم. منابع غنی از B6:جگر، موز، دانه آفتابگردان، ماهی، مرغ، جوانه گندم، آلوی خشک، گوشت، غلات سبوس دار، مخمر و زرده تخم مرغ( به ترتیب) و منابع غنی بیوتین:جگر و گوشت مرغ، جوانه گندم، سبوس گندم، تخم مرغ و بادام زمینی است.

 

آنتی اکسیدان ها

شامل ویتامین E ، ویتامین C ، بتاکاروتن( نزد ساز ویتامین A که در سیب زمینی شیرین، هویج، اسفناج پخته، کدو حلوایی، طالبی، زرد آلو، کلم بروکلی، گریپ فروت قرمز وجود دارد )، روی و سلنیوم میباشد . رژیم های غذایی نامناسب توام با سیگار کشیدن و الودگی هوا سبب فعال شدن رادیکال های ازاد و به خطر افتادن سلامت شخص ميشود . آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که میتوانند اثر رادیکال های ازاد را خنثی کنند. همچنين سبب ساخته شدن موی جدید و استحکام آن میشوند . بهرحال رفتار تغذیه ای صحیح که همیشه مورد تأکید میباشد ، ميزان رشد و استحکام فولیکول مو را بهبود می بخشد.

 

بر اساس نظر کارشناسان تغذیه میتوان گفت ویتامین ها به خصوص ویتامین های گروه B مثل بیوتین، اسید فولیک، پانتوتنیک اسید و بعضی املاح مثل روی، آهن، گوگرد، سیلیس و مس اثرات مثبت زيادي بر روی مو دارند. ازمایش ها این را نشان میدهد که مصرف بیوتین بصورت مکمل سبب تقویت و بهبود پوست به خصوص فولیکول های مو ميشود .

 

در ضمن در مورد کاهش مصرف نمک و اثر آن در توقف ریزش مو نظریه هایی ارائه شده است، ولی در صحت این نظریه ها تردید وجود دارد . ولی در هر حال کاهش مصرف نمک براي سلامت عمومی بدن مفید است.

 

فیلسوفان ژاپنی بر اساس تحقيقات خویش معتقد هستند که وجود چربی زیاد در رژیم غذایی مردان، مکانیسم طاسی را سرعت می بخشد. به این ترتیب که قسمتی از پوست سر آنزیمی به نام گاما- آلفا- رداکتاز تولید ميکند . این آنزیم باعث تبدیل هورمون تستوسترون به دی هیدروتستوسترون( DHT) ميشود که این ترکیب سبب ریزش مو ميشود . غدد چربی مجاور هر فولیکول مو هم این آنزیم را تولید ميکنند . وجود چربی زیاد در اطعام سبب وسوسه غدد چربی و فزونی فعالیت این غدد براي تولید آنزیم مذکور ميشود .

 

جلوگیری از ریزش مو,پیشگیری از ریزش مو,درمان ریزش مو

ریزش مو

 

بهترین توصیه این است که غذاهای مفید و خوشمزه ولی کم چرب استفاده نمایید. اما این عمل سبب رشد موی تازه نمی شود، ولی میتواند از ریزش دیگر موها جلوگیری کند. بطور کلی باعث سلامت جسم هم ميشود .

 

همچنين مصرف مقداری مخمر همراه یک لیوان آب پرتقال در صبح بسیار مفید می باشد؛ برای این که مخمر منبع مناسبی از ویتامین های گروه B و املاح کمیاب( املاحی که بدن به ميزان خيلي کم به آنها نیاز دارد) و اسیدهای آمینه است. بعلاوه مصرف روغن ماهی و گردو که دارای اسیدهای چرب اُمگا- 3 و تخمه آفتابگردان که دارای اسیدهای چرب اُمگا- 6 است، مفید میباشد .

 

بعضی از مردم براي تأمين مواد مغذی مورد نیاز خویش تمایل دارند از قرص و دارو استفاده کنند و کم تر سراغ مواد غذایی موثر میروند . متخصصان تغذیه معتقد هستند که تنها 10 تا 20 درصد از مواد مغذی این قرص ها جذب میشوند و هنوز عوامل ناشناخته ی زيادي در غذاها وجود دارد که هنوز به صورت شیمیایی در داروها ساخته نشده اند، در نتيجه قرص و دارو هرگز نمی تواند جانشین غذا شود و تنها در مواقع ضروری از مکمل های غذایی میتوان استفاده کرد.

 

بررسی ها نشان می‌دهند که اسیدهای چرب اُمگا- 3 و اُمگا- 6 با سلامت مو در ارتباط هستند؛ برای این که اغلب مردم هنگامی که منابع این نوع اسیدهای چرب را کم تر استفاده ميکنند و یا اصلا استفاده نمی کنند، دچار خشکی و شکنندگی مو، خارش و شوره پوست سر و در نهایت ریزش مو میشوند .

 

منابع اسیدهای چرب اُمگا-3 و اُمگا-6

اسیدهای چرب اُمگا- 3 شامل آلفا- لینولنیک اسید و ایکوزا پنتانوئیک اسید( EPA) است در ماهی های آب سرد مثل ماهی سالمون و ساردین، روغن سویا و کانولا، جوانه گندم، روغن گردو، روغن تخم کتان یا پنبه و روغن ماهی یافت ميشود .

 

اسیدهای چرب اُمگا- 6 شامل اسید لینولئیک و اُمگا- لینولئیک اسید میباشد و در روغن های غیر اشباع گیاهی مثل روغن ذرت، روغن کانولا، روغن سویا، روغن بادام زمینی و روغن آفتابگردان یافت میشوند .

 

برای جلوگیری از ریزش مو, جلوگیری ریزش مو, برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد

 برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم

 

درمان‌های خانگی “برای جلوگیری از ریزش مو”

 

شنبلیله

دانه‌های شنبلیله سرشار از هورمون‌هایی است که به رشد مو و ترمیم فولیکول‌های مو کمک می‌کنند. هم‌چنین این دانه‌ها حاوی اسید نیکوتینیک و پروتئین هستند که ساقه‌ی مو و رشد آن را تقویت می‌کنند.

 

بنابراین، حالا که می‌دانید دانه‌های شنبلیله چقدر به درمان ریزش مو و تقویت رشد آن کمک می‌کنند، حتما مشتاق هستید با راه‌های استفاده از آن برای مو آشنا شوید. دانه‌های شنبلیله را یک شب در آب خیس کنید و صبح روز بعد، آنها را بکوبید تا خمیری یکدست به دست آید. این خمیر را به پوست سر و موها بمالید. سرتان را با کلاه رنگ مو بپوشانید تا خمیر خشک نشود و بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت بعد، بدون استفاده از شامپو، موهای‌تان را با آب فراوان بشویید. این پروسه‌ی درمان را حداقل دو بار در هفته و به مدت یک ماه ادامه دهید تا نتایج مؤثر آن را ببینید.

 

نوشیدن آب بیشتر

حفظ آب بدن برای رشد بافت‌ها و سلامت بدن بسیار ضروری است. بافت مو به طور عمده از آب تشکیل شده است. این به این معناست که شما باید روزانه ۶۴ اونس (۱۷۶۲ گرم) آب مصرف کنید. از یاد نبرید نوشیدن نوشابه‌های کربناتی گازدار، می‌تواند باعث نابودی مو‌های شما در دراز مدت شوند.

 

آلوئه‌ورا

این روزها، در نتیجه‌ی آلودگی شدید هوا، ریزش بیش از حد مو، بسیار شایع شده است. می‌توانید از آلوئه‌ورا(خواص آلوئه‌ورا) به عنوان درمان خانگی دیگری که برای درمان ریزش مو و رشد سریع آن مؤثر است، استفاده کنید. آلوئه‌ورا می‌تواند مشکلات مربوط به پوست سر از قبیل شوره و خارش سر را به نحو مؤثری کاهش دهد. خاصیت قلیایی اندک آلوئه‌ورا باعث بازگرداندن و حفظ سطح pH طبیعی پوست سر می‌شود که این خود به رشد مو کمک می‌کند. ژل آلوئه‌ورا حتی برای مبارزه با شوره‌ی سر هم می‌تواند مؤثر باشد. با یک چاقوی تیز برگی از گیاه آلوئه‌ورا را قطع کنید، لبه‌های دندانه‌دار برگ را برش بزنید، لایه‌ی بالایی برگ را جدا کنید و با کمک چاقو، ژل آلوئه‌ورا را از لایه‌ی پایینی جدا کنید. ژل را در مخلوط کن بریزید و سپس مایع یکدست به دست آمده را به پوست سر و موها بمالید. پس از ۴۵ دقیقه تا یک ساعت، ماسک را با آب بشویید. این روش درمانی را ۳-۴ بار در هفته انجام دهید تا نتیجه‌ی بهتری بگیرید.

 

بادام

در گذشته ظاهر شدن اولین موهای سفید به معنی ورود آدمی به میانسالی و پختگی تعبیر می‌شد. چنانچه موی سفید احترام داشت و آن را نشانه بزرگی و باتجربگی معنی می‌کردند؛ اما امروزه در جامعه ما تعداد جوانانی که موهایشان زودتر از زمان طبیعی‌اش رو به سفیدی گذاشته در حال افزایش است که برخی آن را از عوارض زندگی پراسترس و صنعتی معاصر می‌دانند که آثار خود را در سفیدی زودرس موی سر نمایان  می‌کند.

 

برخی از گیاهان و ویتامین‌ها و خوراکی‌ها می‌توانند از سفید شدن سریع مو جلوگیری کنند که از جمله آن‌ها بادام است: در میان آجیل‌ها همیشه خوردن بادام از همه ساده‌تر است زیرا پوستی ندارد. از آنجایی که این آجیل خوش‌خوراک مقدار قابل‌توجهی مس، منیزیم، آهن و کلسیم دارد می‌تواند جلوی سفید شدن موها را گرفته و روند آن را آهسته کند و برای آن‌هایی که در حال پیر شدن هستند بسیار مفید است. بادام را می‌توانید به صورت تنقلات یا به صورت خلال شده در غذاها استفاده کنید.

 

حبوبات

ما توصیه می‌کنیم از حبوبات حتی برای صبحانه هم استفاده کنید؛ زیرا سرشار از آهن، روی و ویتامین‌های B هستند و برای سلامت موها بسیار مفیدند. خوردن حبوبات به عنوان میان‌وعده نیز بسیار مناسب است.

 

اسفناج :

در برخی موارد ( به ویژه زنان )، کمبود مواد معدنی علت فقدان مو است مهم است بدانید کمبود چیزی در رژیم غذایی ندارید که منجر به ریزش مو شود. اسفناج غنی از آهن است و حاوی سبوم است که به عنوان نرم کننده طبیعی مو عمل می کند. رنگ سبز برگها نیز حاوی اسیدهای چرب امگا 3، منیزیم، پتاسیم، کلسیم و آهن دارد. همه به حفظ مو ، درخشندگی کمک می کند.

 

گردآوری: پومو