اسید آزلائیک: از بین برنده جوش و لک

اسید آزلائیک چیست؟

آزلائیک اسید جزء خانواده دی ­کربوکسیلیک اسیدها است که جهت از بین بردن جوش ­های پرالتهاب یا سطحی به صورت یک پودر تهیه می ­شود و می ­توان آن را از محصولات طبیعی مانند گندم، جو و چاودار استخراج کرد. معمولاً این اسید در ترکیبات ژل­ های موضعی، کرم ­ها یا فوم ­ها به کار برده می ­شود. این اسید را با غلظت ۱۰ درصد می ­توان در بعضی محصولات، بدون نیاز به نسخه پزشک تهیه کرد؛ اما در محصولاتی که پزشک توصیه می­ کند، اغلب این اسیدها با غلظت بالای ۲۰ درصد یافت می ­شوند. اسید آزلائیک با داشتن خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و اکسید­کنندگی انتخابی عالی در ترکیب محصولات مراقبتی پوست است.

اسید آزلائیک چگونه به درمان آکنه کمک می ­کند؟

آزلائیک اسید دقیقا مانند سایر محصولات ضد آکنه، یک لایه ­بردار قوی است. این ماده قدرت از بین بردن سلول ­های مرده سطح پوست، جلوگیری از منافذ مسدود شده و ایجاد گردش خون در سلول­ های آن را دارد و احتمال ایجاد تشکیل آکنه را به میزان زیادی کاهش می ­دهد. اسید آزلائیک مانعی خوب برای تولید بیش از حد کراتین پوست نیز محسوب می ­شود. کراتین، پروتئینی است که در پوست، مو و ناخن ها یافت شده و در عین مفید بودن اگر بیش از حد ترشح شود، روی پوست تجمع، منافذ آن را مسدود و جوش های بزرگی را بر سطح آن ایجاد خواهد کرد. آزلائیک اسید می ­تواند روند تولید کراتین را ضعیف کند.

آزلائیک اسید از بین برنده جای جوش و رنگدانه­ های  قرمز:

این اسید علاوه بر درمان جوش و جای آن، موجب کاهش لکه ­های تیره ناشی از ایجاد رنگدانه ­های سطح پوست پس از التهاب (PHI) می ­شود. PHI عارضه ­ای ناشی از التهاب مرتبط با آکنه است. این التهاب موجب شکل گرفتن بیش از حد ملانین در داخل و اطراف پوست و در نتیجه ایجاد لکه­ های پوستی و تیره بر سطح آن می ­شود که آزلائیک اسید با کاهش تولید تیروزین ( یک اسید آمینه) به مهار PHI کمک می ­کند. این اسید با داشتن خاصیت لایه ­برداری، جای جوش ­ها را از بین برده و با ایجاد جریان گردش خون در پوست تازه و جوان، رنگدانه ­های تجمع یافته بر سطح آن را از بین برده و پوستی هموارتر و یکدست را شکل می­ دهد.

آزلائیک-اسید-از-بین-برنده-جوش-و-لک-1www.shomalmall.com

بهترین محصولات حاوی اسید آزلائیک برای جوش:

اسید آزلائیک اغلب به عنوان اصلی ­ترین ماده در ژل ­ها، کرم ­ها و فوم ­های ضد جوش به کار برده می ­شود. تحقیقات نشان می ­دهند که هر سه این محصولات مفید و به بهترین شکل برای از بین بردن جوش های پوست صورت مناسب هستند. اما هر کدام با مقدار خاصی از این اسید برای پوست­ هایی خاص به کار برده می ­شوند. فوم­ ها و ژل ­های اسید آزلائیک هر دو حاوی بسیاری از ترکیبات یکسان بوده و اغلب غلظتی ۱۵ درصدی از اسید آزلائیک را دارا می­باشند؛ بنابراین مناسب پوست ­های حساس و نازک هستند. اما عموما برای پوست ­های خشک و ضخیم کرم ­های با ۲۰ درصد غلظت اسید آزلائیک توصیه می شوند که در عین از بین بردن جوش­ ها، پوستی نرم را به ارمغان می ­آورد.

 

  • سرم آزلاییک اسید 20% متد Azelaic Acid Serum

    باعث

    • شفافیت و درخشان شدن پوست
    • ضد لک و روشن کننده پوست
    • یکدست شدن رنگ پوست
    • کاهش لک های پوستی
    • تنظیم تولید رنگدانه ها
    • مناسب انواع پوست
  • کاهش کومودون های سرسیاه و سر سفید و انسداد منافذ پوست
  • پاکسازی منافذ پوست , التهاب زیر پوست و رفع جوش
  • ضدلک حاوی ترکیب لیپوزومی
  • شفاف و درخشان کننده پوست
  • حاوی
  • 20% آزلائیک اسید ,ویتامین B3,B5,C
  • شیرین بیان , هیاروئیک اسید , آلوورا , زینک PCA

 

نحوه استفاده برای درمان جوش:

توصیه می ­شود قبل از استفاده از محصولات حاوی اسید آزلائیک مقدار اندکی از آن را روی پوست خود امتحان کنید؛ در صورت عدم ایجاد هر نوع تحریک بر روی پوستتان می ­توانید دو بار در روز محصول را بر روی محل مورد نظرتان بمالید. در مدت استفاده از این محصولات حتما از مرطوب کننده ­های متناسب با پوست خود و ضد آفتاب­ های با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. اگر دارای پوستی حساس هستید استفاده از آن یکبار در روز توصیه می شود. از آنجا که احتمال ایجاد التهاب توسط این اسید ممکن است شکل بگیرد، باید استفاده از هرگونه تونر مبتنی بر الکل یا محصولات ساینده پوست خودداری نمایید. مدت زمان مشاهده نتیجه استفاده از این اسید در افراد مختلف متفاوت است در بعضی افراد بین ۴ تا ۶ هفته و در بعضی  ممکن است تا سه ماه نیز طول بکشد. این بستگی به میزان حساسیت پوست شما دارد. زنان باردار و مبتلایان به آسم باید قبل از استفاده حتما با پزشک خود مشورت نمایند.

اثرات جانبی:

اگرچه این اسید با غلظت ­های مختلف در محصولات عرضه می ­شود؛ اما با این وجود امکان ایجاد اگزما، روزاسه و یا خارش در پوست­ های بسیار حساس وجود دارد و عوارض جانبی مختلفی از جمله، حساسیت، خشکیدگی، سوزش، تورم، کهیر و خارش، سفتی مفاصل، تب یا مشکلات تنفسی را می ­تواند ایجاد کند. کسانی که پوستی تیره دارند ممکن است با استفاده از این اسید دچار التهاب یا کاهش تولید ملانین پوست و روشن شدن نامتقارن سطح پوست شوند و به ندرت در بعضی افراد امکان خشک شدن بیش از حد پوست را به دنبال دارد. البته قابل ذکر است که اسید­ آزلائیک نسبت به سایر محصولات درمانی مانند اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک، یک لایه بردار خفیف است و ممکن است نتایج آن در بلند مدت حاصل شود. بنابراین در صورت مشاهده عوارض  ذکر شده مصرف خود را قطع کرده و حتما به پزشک مراجعه کنید.

آیا می ­توان اسید آزلائیک را با سایر محصولات درمان جوش ترکیب کرد؟

بله. آزلائیک اسید را به دلیل نرم و ملایم نمودن انواع پوست و داشتن اثرات خفیف ­تر نسبت به محصولات با غلظت بالا می ­توان با سایر محصولات درمانی مانند کلیندامایسین، بنزوئیل پر اکسید و توتینوئین ترکیب و استفاده کرد. همچنین می ­توان این ماده را با اسید سالیسیلیک ترکیب و ضایعات آکنه ­ای را راحت ­تر و با تحریک کم­تر درمان کرد. بنابراین می ­توانید با خیال راحت از محصولات حاوی این اسید برای سلامت پوست خود استفاده کنید. تنها به خاطر داشته باشید که این محصولات را از نمایندگی ­های معتبر و داروخانه­ ها تهیه کنید تا با خاطری آرام از آنها استفاده نمایید.