لیپوساکشن: معایب، مزایا، هزینه و نحوه انجام

لیپوساکشن یک عمل جراحی است که چربی را از طریق مکش از بین می برد. این کار معمولا با یک لوله نازک به نام کانولا انجام می شود که به خلاء وصل شده است.

نکات مهم

مهم نیست که رژیم غذایی شما چقدر سالم است یا چقدر کار می کنید. هنوز هم می توانید پک های چربی ناخواسته داشته باشید که در برابر بهترین تلاش ها مقاومت می کنند.

  • یک جراح با تجربه می تواند چربی باسن، ران، معده، شکم، کمر، چانه یا مناطق دیگر را با لیپوساکشن، برطرف کند.
  • لیپوساکشن معمولا با سایر روش ها مانند تامی تاک، به عنوان بخشی از بازسازی پایه انجام می شود. چربی هایی که برداشته می شوند نیز می توانند به صورت، باسن، سینه ها یا مناطق دیگر منتقل شوند تا حجم از دست رفته را بازگرداند یا کامل تر کنند.
  • کاندیداهای خوب لیپوساکشن دارای ( BMIشاخص توده بدنی) 30 یا پایین تر هستند. اگر به دنبال یک راه حل کاهش وزن یا درمان سلولیت هستید، لیپوساکشن بهترین گزینه نیست.
  • خاصیت ارتجاعی پوست برای نتیجه خوب نیز مهم است. به محض از بین بردن چربی، پوست باید مجددا روی قسمت های جدید قرار گیرد. اگر یک بیمار دارای پوستی با خاصیت ارتجاعی خوبی باشد، می تواند نتیجه خوبی بگیرد.
  • اما اگر بیمار دارای خاصیت ارتجاعی بدی باشد، مانند زنی که دارای حاملگی های متعدد بوده و پوست روی شکم بیش از حد کشیده شده است، پوست تاثیر نمی گیرد (مگر اینکه لیپوساکشن با تامی تاک جفت شود).
  • از آنجا که این روش جراحی با حداقل تهاجم معمولا در یک جلسه انجام می شود، بسیاری از پزشکان و بیماران ترجیح می دهند لیپوساکشن را در مقابل روش های کاهش چربی غیر جراحی، که معمولا به دو یا چند جلسه برای رسیدن به نتیجه نزدیک به نتایج لیپوساکشن نیاز دارند، انجام دهند.

مزایا

  • لیپوساکشن به طور دائم می تواند پک های کوچکی از چربی های سرسخت را از بین ببرد.
  • جراح می تواند حجم بیش تری از چربی را در یک جلسه در مقایسه با روش های غیر جراحی از بین ببرد.
  • این روش به جراح اجازه می دهد تا بدن را تغییر شکل دهد، به خصوص هنگامی که با انتقال چربی ترکیب شود تا باعث پر شدن دیگر مناطق گردد.
  • افرادی که روش لیپوساکشن را به عنوان ارزش ارزیابی کردند می گویند که بعد از بهبودی، پوشیدن لباس بهتر بود، اعتماد به نفس بیش تری داشتند و احساس جوانی می کردند. بسیاری می گویند که یک زندگی سالم تر و مناسب تر نسبت به قبل از جراحی پیدا کردند.

معایب

  • لیپوساکشن جراحی است، بنابراین برای بهبودی زمان لازم است. یک یا دو هفته از کار افتادگی با کمی تورم، کبودی، بی حسی و درد عصبی خواهید داشت.
  • برخی از افراد حتی می گویند که آرزو می کنند که سه هفته مرخصی بگیرند تا به طور کامل بهبود یابند.
  • اگر چربی از بین نرود و اگر دارای خاصیت ارتجاعی کافی برای بازگشت به عقب نباشد، پوست می تواند آویزان شود. حتی ممکن است به روش دیگری برای از بین بردن یا سفت شدن پوست اضافی نیاز داشته باشید.
  • عدم تقارن، کمرنگی و سایر بی نظمی ها می تواند اتفاق بیفتد، به خصوص اگر جراح بی تجربه باشد. کسانی که موافق لیپوساکشن نیستند، زخم، ناراحتی یا بیهودگی را دلیل عنوان کردند.
  • در حالی که لیپوساکشن به طور دائم سلول های چربی را از بین می برد، منتها سلول های چربی باقی مانده می توانند گسترش یابند یا در صورت افزایش وزن سلول های جدید می توانند تشکیل شوند.

نکته: برای بررسی خاصیت ارتجاعی پوست، یک بررسی با نیشگون گرفتن انجام دهید. اگر پوست پس از نیشگون با انگشت شست و سر انگشت دیگر به عقب برگردد، به احتمال زیاد دارای خاصیت ارتجاعی کافی برای نتیجه خوب است.

در طول لیپوساکشن چه اتفاقی می افتد؟

  • لیپوساکشن یک عمل سرپایی است که بسته به اینکه در چه مناطقی انجام می شود، فقط یک یا دو ساعت طول می کشد.
  • شما باید در یک ناحیه کوچک آرام بخش داخل وریدی یا بیهوشی عمومی داشته باشید. در هر صورت، اطمینان حاصل کنید که شخصی شما را بعد از آن به خانه می رساند.
  • برای لیپوساکشن با بی حسی موضعی، پزشک با رایج ترین تکنیک یک یا چند برش کوچک (0.6 سانتی متر یا کم تر) در منطقه مورد نظر ایجاد می کند و مقدار زیادی از مخلوطی آب نمک، بی حسی موضعی و اپی نفرین را به بافت تزریق می کند.
  • این مایعات باعث می شود که چربی متورم و سفت شود و راحت تر حرکت کند. (همچنین رگ های خونی را محکم می کند و باعث کاهش کبودی، خونریزی و زمان ریکاوری می شود).
  • جراح سپس کانولا را از همان برش وارد می کند و زیر پوست قرار می دهد تا چربی را با مکش خارج کند.
  • یک ناحیه بسیار کوچک، حدود 30 دقیقه طول می کشد، در حالی که – لیپوساکشن 360 درجه که شامل شکم، پهلوها ، پشت و همه اطراف نیم تنه است – سه تا چهار ساعت طول می کشد.

چهار روش در لیپوساکشن سنتی وجود دارد که هدف آن ها ساده تر کردن حذف چربی و کوتاه کردن زمان ریکاوری است. در طول مشاوره، جراح کمک می کند تصمیم بگیرید که کدام روش برای شما مناسب است.

  • لیپوساکشن به کمک انرژی (PAL) یک کانولا ارتعاشی برای تجزیه سلول های چربی در اختیار دارد.
  • لیپوساکشن با کمک لیزر(LAL) ، از جملهSmartLipo ، از امواج کم انرژی برای حذف چربی استفاده می کند.
  • لیپوساکشن با کمک اولتراسوند (UAL) از امواج صوتی برای پارگی دیواره های سلولی و چربی زدایی استفاده می کند.

لیپوساکشن VASER ، نوعی UAL است که به طور مساوی انرژی فراصوت را با یک کانولا و پروب شیشه دار پراکنده می کند. این انرژی باعث از بین رفتن چربی می شود و آن را از بافت اطراف آزاد می کند و باعث می شود چربی ها راحت تر و بدون تورم، درد، خرابی و یا احتمال لکه بینی پوست نسبت به لیپوساکشن های سنتی از بین بروند.

دکتر George Marosan، جراح پلاستیک دارای مجوز و تایید شده در بلویو، واشنگتن، در بیش تر مواقع لیپوساکشن VASER را ترجیح می دهد.

دکتر Marosan می گوید: چربی به راحتی با VASER به ویژه در آقایان، جایی که دارای فیبروز بیش تری است، خارج می شود. وی همچنین به یکی دیگر از مزایای بزرگ VASER lipo اشاره می کند: اگرچه چربی که توسط لیزر لیپولیز به مایع تبدیل شده است، قابل استفاده نیست، منتها چربی شکسته شده توسط VASER هنوز هم برای انتقال به سینه ها، باسن یا هر جای دیگری که می خواهید کامل باشد، قابل استفاده است.

دکتر Marosan می گوید VASER به من اجازه می دهد تا بدن را بتراشم، و عضله زیرین و آناتومی استخوانی را آشکار می کند. این یک روش پیشرفته است که برای از بین بردن چربی فراتر از لیپوساکشن است.

پس از لیپوساکشن چه انتظاری دارید؟

در چند روز اول بعد از لیپوساکشن احساس درد خواهید کرد. متورم و کبود می شوید و چند روز به استراحت نیاز خواهید داشت تا دوباره به سر کار بروید.

دکتر Samuel Sohn، جراح پلاستیک در هندرسون، نوادا می گوید: من به طور کلی توصیه می کنم که بیماران من بین سه تا هفت روز بعد از لیپوساکشن، بسته به اینکه در چه قسمت هایی کار شده و میزان تحمل درد استراحت کنند.

  • پزشک شما داروهای مسکن را تجویز می کند، اگرچه ممکن است متوجه شوید که فقط به یک داروی مسکن نیاز دارید.
  • بیش تر پزشکان می گویند که یک لباس برای فشرده سازی خوب جهت به حداقل رساندن تورم و کبودی، کمک کننده است تا پوست هموار به بافت زیرین بچسبد و بهبودی را تسریع کند. اما برخی فکر می کنند که لازم نیست.
  • پزشکانی که لباس فشرده سازی را توصیه می کنند اغلب به بیمار می گویند که حداقل 24 ساعت آن را یکسره بپوشند و سپس بتدریج تعداد ساعات مورد نیاز برای پوشیدن را در طی یک دوره سه هفته ای یا بیش تر کاهش دهند.
  • پزشکان می گویند، به عنوان یک امتیاز، فشرده سازی به کاهش احساس ناراحتی کمک می کند. سعی کنید دستورالعمل پزشک خود را دنبال کنید.
  • برخی از جراحان، ماساژ لنفاوی را که از حدود چهار هفته بعد از عمل شروع می شود، توصیه می کنند تا به تخلیه مایعات و کاهش تورم کمک کنند. دکتر Mesa می گوید: من ماساژ توسط خودتان را پیشنهاد نمی کنم، زیرا می تواند عمل جراحی را خنثی کند.
  • اما مراجعه به ماساژ درمانی که متخصص ماساژ بعد از جراحی است باعث می شود روند بهبودی سریع تر شده و از بروز بی نظمی ها جلوگیری شود.
  • لیپوساکشن هنگامی که توسط یک جراح پلاستیک یا متخصص پوست انجام شود، به ندرت دارای عوارض است. مقداری تورم، کبودی و التهاب و همچنین بی حسی و دردهای عصبی خواهید داشت و در منطقه تحت درمان ممکن است در نتیجه تورم احساس سفتی کنید. اما همه اینها باید ظرف شش هفته بهبود یابد.

دیدن مناطق ناهنجار پس از افت تورم، دور از انتظار نیست. اما باید بعد از چند هفته بهبود یابد. پوشیدن یک لباس فشرده سازی می تواند به جلوگیری از ایجاد توده کمک کند.

به طور معمول، بیماران ممکن است دارای هماتوم (جمع شدن موقت خون در زیر پوست) یا سرم (یک بسته از مایعات در زیر پوست) شوند که به کمک پزشک نیاز به تخلیه دارد.

تغییر در رنگ پوست یا احساس تغییر، یا زخم ناشی از سوزش حرارتی، چه در بالای سطح و چه در زیر پوست (معمولا فقط در مورد استفاده از لیزر لیپولیز و اولتراسوند، اگر از درگاه های پوستی استفاده نشود) وجود دارد. اگر در روند بهبودی نگران هر چیزی هستید که تجربه می کنید، دریغ نکنید و با پزشک تماس بگیرید.

زمان دیدن نتایج و میزان ماندگاری آن ها

شما ممکن است بلافاصله متوجه نقاط برجسته در بدن شوید (به عنوان مثال، اگر قسمت های بیرونی ران را ساکشن کرده اید)، نتایج ابتدا با تورم پنهان می شود. تورم باید بعد از شش هفته به طرز چشمگیری بهبود یابد و طی شش ماه آینده روند کاهشی خود را ادامه دهد.

اگر فکر می کنید برای رسیدن به نتیجه مورد نظر خود نیاز به لیپو بیش تری دارید، حداقل شش ماه صبر کنید تا تورم فروکش کند، سپس وضعیت را با جراح خود ارزیابی کنید. فقط بخاطر داشته باشید که بهبودی ادامه دارد و تا یک سال نتایج بهتری خواهید دید.

برخی از افراد بخاطر بی نظمی در نتایج روش اصلی، تجدید نظر در لیپوساکشن را با روش دوم انجام می دهند. اینها ممکن است عدم تقارن بین یک طرف و طرف دیگر، کمرنگی یا برآمدگی ها را شامل شود، که چند دلیل رایج برای تجدید نظر در لیپو ذکر شده است. به گفته دکتر Mesa، تجدید نظر در لیپوساکشن معمولا زمانی است که ارائه دهنده بی تجربه باشد.

در صورت حفظ وزن پس از لیپو، نتیجه جراحی ماندگار است. اما اگر حتی اندکی وزن به دست بیاورید، سلول های چربی در نواحی دیگر بدن و همچنین آن هایی که در منطقه تحت درمان قرار دارند بزرگ تر می شوند و احتمالا از نتایج شما کاسته می شود.

در موارد افزایش وزن قابل توجه، سلول های جدید چربی می توانند در بدن ایجاد شوند، از جمله در مناطق تحت درمان، اگرچه این همچنان بهتر از قبل لیپوساکشن به نظر می رسند. پزشکان تأکید می کنند که اگر رژیم غذایی سالم نداشته باشید و ورزش نکنید، افزایش وزن بعد از لیپو می تواند یک مشکل باشد.

دکتر Brent Moelleken می گوید: طبیعتا، عمل جراحی باعث درد می شود و معمولا بیماران برای مدت زمانی بعد از عمل از تمرینات کامل محدود می شوند. بعلاوه می گوید که افزایش وزن اغلب بلافاصله پس از لیپو مشاهده می شود. اما مهم است که به محض این که توانستید وارد فعالیت های ورزشی شوید.

وی می گوید: بعضی از بیماران بعد از لیپوساکشن احساس کاذب اعتماد به نفس به دست می آورند. در هر چیزی مانند عادات غذایی و فعالیت ها بیماران باید برنامه ریزی کنند که نسبت به قبل از عمل فعال تر و سالم تر باشند.

من از نتایج حیرت زده ام. من هرگز بیکینی نمی پوشیدم، اما اکنون واقعا بیکینی می پوشم. این تغییر و تحول بدنی حتی باعث شگفتی برای خودم شده است.

هزینه لیپوساکشن چقدر است؟

متوسط ​​هزینه لیپوساکشن حدود 3-12 میلیون تومان است. هزینه بسته به عواملی مانند سطح تجربه جراح و محل مطب، میزان چربی از بین رفته و اگر قبلا لیپوساکشن داشته اید، متفاوت خواهد بود.

جراح پلاستیک تورنتو، دکترMathew A. Plant ، می گوید: بیش تر افراد لیپوساکشن را بر اساس تعداد مناطقی که تحت درمان قرار می گیرند قیمت گذاری می کنند. معمولا منطقه اول گران تر است، زیرا شامل هزینه های اتاق عمل، تجهیزات و بیهوشی می شود.

پس از ورود به مناطق بیش تر، این هزینه ها بیش تر پوشانده شده اند، و صرفا زمان را اضافه می کنید، که باعث افت قیمت می شود.

لیپوساکشن یک روش آرایشی محسوب می شود، به این معنی که بیمه درمانی احتمالا آن را پوشش نمی دهد.

حتما بخوانید

  • جراحی تامی تاک (شل شدگی شکم): همه نکاتی که باید بدانید
  • چاقی چیست و چه کسی چاق است؟ چند نکته مهم
  • 7 تا از بهترین و جدیدترین قرص های لاغری بدون عوارض (کاملا موثر)
  • 5 نوشیدنی طبیعی برای صبحانه و نهار که شما را لاغر می کنند +دستور تهیه

 

گزینه های جایگزین برای لیپوساکشن

درمان های کاهش چربی غیر جراحی می توانند پک های کوچک چربی را درمان کنند، اما توجه داشته باشید که افراد ارزش این روش ها را نسبت به انجام لیپوساکشن، در رتبه پایین تری درجه بندی می کنند.

دیگر روش ها معمولا طی سال های متمادی به چندین درمان نیاز دارند تا شاهد بهبود چشمگیر باشند و نتایج به طور معمول به اندازه نتایج لیپو چشمگیر نیست. پس از انجام روش کاهش چربی به روش غیر جراحی، بدن با گذشت زمان سلول های چربی آسیب دیده را دفع می کند.

دکتر Marosan همچنین اظهار می کند: بیمارانی که تحت عمل لیپوساکشن بعد از روش های غیر جراحی قرار می گیرند، به دلیل وجود آسیب های شدید داخلی، درمان آن ها مشکل تر است.

  • WarmSculpting با انرژی لیزر دیود اسکالپشور گرما ایجاد می کند که سلول های چربی را در طی یک درمان 25 دقیقه ای از بین می برد و چندین منطقه را همزمان می تواند درمان کند. عوارض جانبی و خرابی آن بسیار اندک است.
  • Vanquish یا ونکوئیش از انرژی رادیویی برای ذوب کردن سلول های چربی استفاده می کند. این روش بدون درد حدودا 45 دقیقه طول می کشد. برای شروع تفاوت باید حدود دو هفته صبر کنید و نتایج کاملا واضح چهار تا هشت هفته بعد دیده می شوند.