اعتیاد,علائم معتادان,نشانه های فرد معتاد
این نشانه‌ها یعنی خطر…
این نشانه‌ها یعنی خطر…

 

 این نشانه‌ها یعنی خطر…
جای تاسف دارد اما براساس پژوهشی که حدود ۲ سال پیش صورت گرفته است، تقریبا نیمی از خانواده‌ها تا ۵ سال از اعتیاد اعضایشان بی‌خبرند.
این آمار درخصوص اعضای کم سن و سال خانواده هم صادق است و چه بسا آنها به واسطه عضویت در گروه همسالانی که مواد مخدر مصرف می‌کنند، آسان‌تر پنهان کاری کنند و حتی مصرف مواد مخدر را بیشتر از ۵ سال پنهان کنند. به همین دلیل است که ما برخی علائم اعتیاد در نوجوانان و جوانان را برای شما ذکر می‌کنیم اما به یاد داشته باشید که این علائم همیشه به معنای اعتیاد نیستند و گاهی ممکن است دلیل دیگری داشته باشند:

فرزندان معتاد، حرمت پدر و مادرشان را می‌شکنند. این حرمت‌شکنی معمولا در مواقعی اتفاق می‌افتد که آنها پول‌طلب می‌کنند و والدین حاضر نیستند خرج مواد مخدر را در اختیارشان بگذارند؛ گاهی هم علت بی‌حرمتی‌شان این است که والدین بر ترک اعتیاد آنها اصرار دارند اما آنها در مرحله کتمان اعتیاد هستند و برای نفی‌اش حاضرند به دیگران پرخاش کنند.

– گم شدن وسایل خانه و پول نیز هشداری به پدر و مادرها درباره احتمال اعتیاد فرزندان‌شان است.
– تغییرات خلقی معتادان زیاد می‌شود. گوشه‌گیری، انزواطلبی، پرخاشگری، بی‌حوصلگی، بی‌علاقگی به شرکت در جمع‌های خانوادگی از جمله این تغییرات هستند. در ادامه این تغییرات رفتاری ممکن است معتاد بخواهد فضای اتاقش را دلگیر و تاریک کند یا گرایشی خاص به موسیقی‌هایی با جازهای تند پیدا کند.

-پیدا کردن قطره چشمی برای رفع قرمزی چشم، قاشق حرارت دیده، فندک اتمی، آلومینیوم، سیگارهای دست پیچ، سنجاق قفلی حرارت دیده و باز شده، لامپ خالی و لوله خودکار، پایپ، سرنگ، داروهای اعصاب و روان و مسکن از جمله وسایلی هستند که باید شما را به فکر بیندازند کاربردشان در اتاق فرزند شما چیست؟!

– فرزند معتاد، بی نظم می‌شود و اگر هنوز مدرسه رو باشد، بی نظمی او با چرت‌های مکرر سر کلاس درس، دیر رسیدن به مدرسه و غیبت‌های غیرموجه آشکار می‌شود. برنامه خواب معتاد هم نامنظم است برای مثال ممکن است شب‌ها تا صبح بیدار باشد و روزها بخوابد. این بی‌نظمی از یک طرف به دلیل ماهیت خاص اعتیاد است که حوصله معتاد را برای رعایت نظم و ترتیب می‌گیرد و از طرف دیگر، تظاهری از میل ویژه او به هنجار شکنی و توهین به قوانین اجتماعی است که در اغلب معتادان دیده می‌شود.

– پول تو جیبی فرزند معتاد، بی حساب و کتاب خرج می‌شود. اگر از او بپرسید پول توجیبی‌اش را خرج چه کاری کرده است جواب‌های سربالا یا غیر منطقی می‌دهد اما همچنان از شما می‌خواهد پول توجیبی‌اش را بیشتر کنید.

– کاهش وزن بی‌دلیل نشانه خوبی نیست. شاید فرزند شما ورزشکار باشد و کاهش وزن شدیدش را به ورزش ربط بدهد اما ورزشکار بودن دلیل مصون ماندن فرزندتان از اعتیاد نیست. باشگاه‌های ورزشی، از جمله مکان‌هایی هستند که فروشندگان مواد مخدر حتما به آنها سر می‌زنند. بنابراین اگر فرزندتان اهل باشگاه رفتن است اما به نظر شما تغییرات وزنش غیر عادی است، حق دارید به شکل نامحسوسی کنترلش کنید.

منبع : jamejamonline.ir